Pedagogische uitgangspunten
De Waterparels staat voor het geven van een liefdevolle begeleiding van het kind en de ouder/verzorger op gebied van het vertrouwen ontwikkelen in zichzelf, elkaar en de lesgever in relatie met het element water.
De Waterparels bewaakt de kwaliteit van haar zwemlessen door:
Wij creëren een leeromgeving waar veiligheid en vertrouwen voorop staat.
Pedagogische doelen
Het bieden van emotionele veiligheid
De Waterparels is er van overtuigd dat ieder kind uniek is. Kinderen mogen er op hun manier zijn, hun eigen “energie”. Ieder kind heeft behoefte en recht op emotionele veiligheid.
Het bevorderen van de persoonlijke competentie
Persoonlijke competenties stellen het kind in staat om situaties of problemen zelfstandig op te lossen. Onderzoeken en spel zijn voor een kind belangrijke middelen om greep te krijgen op hun omgeving. Onze focus ligt met name op de volgende persoonlijke competenties:
Wij dragen bij aan het ontwikkelen van persoonlijke competenties door:
Het bevorderen van sociale competentie
Sociale competenties staat voor bijvoorbeeld voor het kunnen inleven in de ander, kunnen communiceren, samen werken, anderen helpen, conflicten voorkomen en oplossen. Bij De Waterparels geloven wij en handelen in positieve bekrachtiging.
Wij dragen bij aan het bevorderen van sociale competenties door:
De motorische ontwikkeling
De ontwikkeling van het bewegen verloopt in de eerste vier levensjaren bij iedereen vrijwel gelijk, mits het kind zich veilig voelt. Hiermee wordt bedoeld dat kinderen hetzelfde patroon zullen volgen, maar dat het per kind verschilt in welk tempo dit gebeurt. Zo beweegt een baby vanuit reflexen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zuig- en grijpreflex. Deze reflexen zullen overgaan in automatische bewegingen, zoals de evenwichts- en opvangreactie. Kinderen zullen op een gegeven moment doorkrijgen dat ze deze bewegingen bewust in kunnen zetten.
De motorische ontwikkeling verloopt in het eerste levensjaar erg snel. Zo zijn de verschillen in motoriek tussen baby’s en peuters enorm. Kinderen leren heel snel controle over hun lichaam te krijgen en daardoor neemt hun bewegingsvrijheid toe.
De Waterparels stimuleert het kind in zijn motorische ontwikkeling door veel herhaling in het bewegen en door middel van spel. De motorische ontwikkeling bestaat uit een aantal gebieden, namelijk:
De houding van de zwemdocent
Het kind heeft behoefte aan aandacht, warmte en emotionele steun. Elk kind laat dit op zijn eigen manier zien. Onze docenten zijn daarom gevoelig (‘sensitief’) voor de signalen die een kind afgeeft, door goed te kijken naar het kind en te proberen te begrijpen wat het bedoelt. De Waterparels stemt continue af met de ouder/verzorger.
De zwemdocent verwoord emoties en gevoelens van kinderen, bijvoorbeeld bij angst, blijdschap, trots of verdriet. Op deze manier kan de docent laten merken dat ze zich betrokken voelt bij wat het kind doet, voelt en meemaakt, dat ze hier begrip voor heeft en dat ze het kind hierin ondersteunt. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat het kind krijgt wat hij/zij wil. Je kunt niet altijd aan zijn/haar wensen tegemoet komen, maar je kunt wel laten merken dat je de gevoelens opvangt.
Door sensitief-responsieve reacties te ontvangen zal een kind ervaren dat het op de docent kan rekenen, dat zij hem/haar de moeite waard vindt en vertrouwen in hem/haar heeft. De docent vormt een veilige basis voor het kind en de ouder/verzorger. Hierdoor zal hij/zij vertrouwen krijgen in de omgeving en in zichzelf waardoor hij/zij, vanuit die veilige basis, de omgeving durft te gaan ontdekken en nieuwe dingen durft te proberen. Ieder kind zal daardoor in staat zijn nieuwe vaardigheden te oefenen en veerkracht te ontwikkelen. Hij/zij heeft doorzettingsvermogen en is flexibel om problemen op te lossen.
Respect voor autonomie
Ieder kind in combinatie met de ouder/verzorger is anders, dus ieder kind in samenwerking met de ouder/verzorger zal de dingen op zijn eigen manier en op zijn/haar eigen tempo doen. Wanneer een kind eerst zelf een handeling probeert uit te voeren of oplossingen zoekt voor de problemen waar hij mee te maken krijgt, ontwikkelt het zelfredzaamheid en leert het oplossingsgericht te denken. De docent ziet elk kind voor vol aan en houdt rekening met zijn/haar gevoelens, wensen en ideeën. De Waterparels zorgt voor structuur en voorspelbaarheid waardoor het kind zich kan voorbereiden op het geen wat komen gaat.
Praten en uitleggen
De Waterparels legt uit en ondersteund aan te leren vaardigheden door het gebruik van taal en speelattributen.
Structuur en grenzen
Structuur geeft kinderen houvast en vergroot hun gevoel van veiligheid. Kinderen die zich veilig en zeker voelen, voelen zich vrij om op onderzoek uit te gaan en hun omgeving te ontdekken en ervaringen te verbreden. Hierdoor zijn ze in staat gesteld om nieuwe dingen te leren.
De Waterparels biedt structuur en grenzen aan door:
Herhaling
Jonge kinderen moeten nog leren hoe de wereld in elkaar zit, alles is nog nieuw en onoverzichtelijk. Door herhalingen wordt de wereld voorspelbaar en veilig. Herhaling is belangrijk voor het aanleren van nieuwe vaardigheden. Jonge kinderen herhalen vaak dezelfde bewegingen of handelingen en maken daarin kleine variaties, om te kijken wat dat doet. Door steeds dezelfde handelingen te oefenen, raken deze als het ware ‘ingeslepen’ en gaan ze steeds makkelijker. Als een handeling eenmaal goed ingeslepen is, gaat het automatisch en kost het minder energie om die handeling uit te voeren. Op die manier komt er weer energie en aandacht vrij om andere zaken te leren. Herhaling heeft daarom ook een zeer belangrijke plek binnen de lessen.
Afsluiting
Het plan organisch en staat daarom niet vast ook kunnen er dingen door de tijd aangepast worden.
Telefoon: 06 41 820 837
E-mail: info@dewaterparels.nl
KvK 82299129
Klinkerweg 79
Amsterdam
Zwembad De Werf