Pedagogisch beleid

PEDAGOGISCH BELEID



Pedagogische uitgangspunten

De Waterparels staat voor het geven van een liefdevolle begeleiding van het kind en de ouder/verzorger op gebied van het vertrouwen ontwikkelen in zichzelf,  elkaar en de lesgever in relatie met het element water. 


De Waterparels bewaakt de kwaliteit van haar zwemlessen door:

  • Continue (online) training te volgen;
  • Jaarlijks up-to-date te zijn voor kinder EHBO;
  • In het bezit te zijn van een geldige verklaring voor goed gedrag (VOG);


Wij creëren een leeromgeving waar veiligheid en vertrouwen voorop staat. 


Pedagogische doelen

  • Het bieden van emotionele veiligheid;
  • Het bevorderen van de persoonlijke competentie;
  • Het stimuleren van de sociale competentie;

 

Het bieden van emotionele veiligheid

De Waterparels is er van overtuigd dat ieder kind uniek is. Kinderen mogen er op hun manier zijn, hun eigen “energie”. Ieder kind heeft behoefte en recht op emotionele veiligheid.

  • Groepen bevatte maximaal 8 kinderen. Hierdoor is er ruimte voor individueel aandacht en ruimte voor specifiek ingaan op de emotionele behoeften en afstemmen in wat het kind nodig heeft.
  • Wij creëren een voorspelbare leeromgeving door te benoemen wat we gaan doen, op welk moment en wanneer een oefening afgelopen is.
  • Door uitingen van onzekerheid en angst er te laten zijn en te begeleiden door de emoties van het kind te benoemen en te erkennen creëren wij een omgeving waar het kind zichzelf mag zijn en in kan groeien.
  • De emoties van vreugde, verdriet, blijdschap, boosheid, vertrouwen, angst, plezier en pijn mogen er allemaal zijn en erkennen wij naar het kind door deze onder woorden te brengen.
  • Non verbale uitstraling is vriendelijk en uitnodigend

 

Het bevorderen van de persoonlijke competentie

Persoonlijke competenties stellen het kind in staat om situaties of problemen zelfstandig op te lossen. Onderzoeken en spel zijn voor een kind belangrijke middelen om greep te krijgen op hun omgeving. Onze focus ligt met name op de volgende persoonlijke competenties:

  • Zelfvertrouwen
  • Zelfstandigheid
  • Flexibiliteit
  • Probleem oplossend vermogen


Wij dragen bij aan het ontwikkelen van persoonlijke competenties door:

  • De baby’s te laten voelen aan speeltjes of materialen
  • Ontwikkeling gerelateerd spel aan te bieden zoals behoefte om te sorteren, verzamelen
  • Talent van het kind te erkennen en te stimuleren
  • Het kind te laten kiezen tussen spellen
  • Kind te stimuleren tot zelfstandigheid, zoals zelf afzetten in het water
  • Het kind zo veel als mogelijk zelf te laten doen wat bijdraagt aan de autonomie van het kind


Het bevorderen van sociale competentie

Sociale competenties staat voor bijvoorbeeld voor het kunnen inleven in de ander, kunnen communiceren, samen werken, anderen helpen, conflicten voorkomen en oplossen. Bij De Waterparels geloven wij en handelen in positieve bekrachtiging.


Wij dragen bij aan het bevorderen van sociale competenties door:

  • Het goede voorbeeld te geven
  • Goed naar het kind en de ouder/verzorger te luisteren
  • Kinderen te complimenteren en te belonen als ze proberen een opdracht uit te voeren
  • Ouders/verzorgers te complimenteren als ze positieve en liefdevolle begeleiding geven
  • Kinderen te complimenteren en te belonen als ze positief gedrag laten zien.
  • In groepsverband op de beurt te laten wachten


De motorische ontwikkeling

De ontwikkeling van het bewegen verloopt in de eerste vier levensjaren bij iedereen vrijwel gelijk, mits het kind zich veilig voelt. Hiermee wordt bedoeld dat kinderen hetzelfde patroon zullen volgen, maar dat het per kind verschilt in welk tempo dit gebeurt. Zo beweegt een baby vanuit reflexen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zuig- en grijpreflex. Deze reflexen zullen overgaan in automatische bewegingen, zoals de evenwichts- en opvangreactie. Kinderen zullen op een gegeven moment doorkrijgen dat ze deze bewegingen bewust in kunnen zetten.


De motorische ontwikkeling verloopt in het eerste levensjaar erg snel. Zo zijn de verschillen in motoriek tussen baby’s en peuters enorm. Kinderen leren heel snel controle over hun lichaam te krijgen en daardoor neemt hun bewegingsvrijheid toe.


De Waterparels stimuleert het kind in zijn motorische ontwikkeling door veel herhaling in het bewegen en door middel van spel. De motorische ontwikkeling bestaat uit een aantal gebieden, namelijk:

  • Sensomotorische ontwikkeling (zintuigen en motoriek).
  • Grove motoriek (bijvoorbeeld rennen, rollen, fietsen en klimmen).
  • Fijne motoriek (bijvoorbeeld het vastpakken van speelgoed of tekenen en schrijven).
  • Besef van het eigen lichaam (bijvoorbeeld kietelen of een ander imiteren).


De houding van de zwemdocent

Het kind heeft behoefte aan aandacht, warmte en emotionele steun. Elk kind laat dit op zijn eigen manier zien. Onze docenten zijn daarom gevoelig (‘sensitief’) voor de signalen die een kind afgeeft, door goed te kijken naar het kind en te proberen te begrijpen wat het bedoelt. De Waterparels stemt continue af met de ouder/verzorger.


De zwemdocent verwoord emoties en gevoelens van kinderen, bijvoorbeeld bij angst, blijdschap, trots of verdriet. Op deze manier kan de docent laten merken dat ze zich betrokken voelt bij wat het kind doet, voelt en meemaakt, dat ze hier begrip voor heeft en dat ze het kind hierin ondersteunt. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat het kind krijgt wat hij/zij wil. Je kunt niet altijd aan zijn/haar wensen tegemoet komen, maar je kunt wel laten merken dat je de gevoelens opvangt.


Door sensitief-responsieve reacties te ontvangen zal een kind ervaren dat het op de docent kan rekenen, dat zij hem/haar de moeite waard vindt en vertrouwen in hem/haar heeft. De docent vormt een veilige basis voor het kind en de ouder/verzorger. Hierdoor zal hij/zij vertrouwen krijgen in de omgeving en in zichzelf waardoor hij/zij, vanuit die veilige basis, de omgeving durft te gaan ontdekken en nieuwe dingen durft te proberen. Ieder kind zal daardoor in staat zijn nieuwe vaardigheden te oefenen en veerkracht te ontwikkelen. Hij/zij heeft doorzettingsvermogen en is flexibel om problemen op te lossen.


Respect voor autonomie

Ieder kind in combinatie met de ouder/verzorger is anders, dus ieder kind in samenwerking met de ouder/verzorger zal de dingen op zijn eigen manier en op zijn/haar eigen tempo doen. Wanneer een kind eerst zelf een handeling probeert uit te voeren of oplossingen zoekt voor de problemen waar hij mee te maken krijgt, ontwikkelt het zelfredzaamheid en leert het oplossingsgericht te denken. De docent ziet elk kind voor vol aan en houdt rekening met zijn/haar gevoelens, wensen en ideeën. De Waterparels zorgt voor structuur en voorspelbaarheid waardoor het kind zich kan voorbereiden op het geen wat komen gaat.

 

Praten en uitleggen

De Waterparels legt uit en ondersteund aan te leren vaardigheden door het gebruik van taal en speelattributen.

 

Structuur en grenzen

Structuur geeft kinderen houvast en vergroot hun gevoel van veiligheid. Kinderen die zich veilig en zeker voelen, voelen zich vrij om op onderzoek uit te gaan en hun omgeving te ontdekken en ervaringen te verbreden. Hierdoor zijn ze in staat gesteld om nieuwe dingen te leren.


De Waterparels biedt structuur en grenzen aan door:

  • een vaste indeling in de zwemles te hebben;
  • de docent is voorspelbaar in haar gedrag, zo weet het kind waar hij aan toe is;
  • een vaste lesgever voor het kind
  • de docent geeft consequent en respectvol grenzen aan in het gedrag van het kind
  • zelf het goede voorbeeld te geven,
  • gewenst gedrag te benoemen en te belonen
  • het kind stimuleren in het aanleren van positief gedrag en dit gewenste gedrag in stand te houden.


Herhaling

Jonge kinderen moeten nog leren hoe de wereld in elkaar zit, alles is nog nieuw en onoverzichtelijk. Door herhalingen wordt de wereld voorspelbaar en veilig. Herhaling is belangrijk voor het aanleren van nieuwe vaardigheden. Jonge kinderen herhalen vaak dezelfde bewegingen of handelingen en maken daarin kleine variaties, om te kijken wat dat doet. Door steeds dezelfde handelingen te oefenen, raken deze als het ware ‘ingeslepen’ en gaan ze steeds makkelijker. Als een handeling eenmaal goed ingeslepen is, gaat het automatisch en kost het minder energie om die handeling uit te voeren. Op die manier komt er weer energie en aandacht vrij om andere zaken te leren. Herhaling heeft daarom ook een zeer belangrijke plek binnen de lessen.


Afsluiting

Het plan organisch en staat daarom niet vast ook kunnen er dingen door de tijd aangepast worden.


Share by: